خانمی که با خوردن سس سویا کچل شد

سس سویا معمولاً در مقادیر کم استفاده می شود، به این ترتیب، بعید است که مزایای سلامتی زیادی داشته باشد، سویا حاوی ایزوفلاون ها است که گفته می شود فوایدی مانند کاهش علائم یائسگی و بهبود کلسترول دارند.

اگر علاقه مند به گنجاندن فواید سویا در رژیم غذایی خود هستید، توفو یا سایر محصولات سویا مانند شیر سویا ممکن است گزینه بهتری باشد.

یک مطالعه نشان داد که سس سویا تیره ممکن است سرشار از آنتی اکسیدان باشد، آنتی اکسیدان ها ممکن است آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد را به تاخیر بیندازند یا از آن جلوگیری کنند اما از آنجایی که این شواهد محدود است، برای اطمینان به مطالعات بیشتری نیاز داریم.

سدیم بالایی دارد، تنها یک قاشق غذاخوری سس سویا حاوی تقریباً 40 درصد از 2300 میلی گرم سدیم توصیه شده روزانه است، نمک یک ماده مغذی ضروری است که بدن ما برای عملکرد به آن نیاز دارد.

اما مصرف بیش از حد آن می تواند فشار خون را افزایش داده و منجر به بیماری قلبی و سکته شود. یک آمریکایی به طور متوسط بیش از 3400 میلی گرم سدیم در روز مصرف می کند.

آلرژن ها سویا یکی از علل شایع آلرژی به خصوص در کودکان است، سس سویا همچنین حاوی گندم است که برخی افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند، برخی دیگر ممکن است بیماری سلیاک، یک اختلال خود ایمنی ناشی از خوردن گلوتن داشته باشند.

اکثر سس های سویا حاوی گندم هستند، اما برخی از برندها سس سویا بدون گلوتن تولید می کنند، تاماری دسته ای از سس های سویا است که می توان آن را با کمتر یا بدون گندم درست کرد، بنابراین اگر آلرژی دارید، باید برچسب را از نظر مواد تشکیل دهنده بررسی کنید.

سس سویا را می توان به غذاهایی مانند سرخ کردنی، خورش ها یا سوپ ها اضافه کرد، می توانید از آن به عنوان دیپ مانند سوشی یا ساشیمی استفاده کنید، می توانید آن را در ماریناد یا لعاب برای گوشت قرار دهید.

می توانید از آن برای چاشنی برنج و رشته فرنگی نیز استفاده کنید، آن را به عنوان سس سالاد با روغن کنجد، عسل و سرکه برنج امتحان کنید، حتی دسرهایی وجود دارند که از سس سویا استفاده می کنند، مانند سس سویا کارامل و سس سویا بستنی شکر قهوه ای.